vrijdag 30 januari 2015

Engelse drop


Goedemorgen allemaal,

Een aantal jaren geleden maakte ik een Engelse drop armband van polymeerklei. Vooral bij kinderworkshops heb ik met deze armband veel succes. Maar de moeders vinden hem vaak ook heel leuk.
Engelse drop van polymeerklei is niet alleen heel kleurrijk maar ook erg leuk en eenvoudig om te maken.
Nadat ik de kralen van dit sieraad had gemaakt wist ik nog niet of het kralen zouden blijven of dat ik er hangertjes van zou maken. Ik begon met het laatste. Ik  maakte de dropjes aan een jasseron  ketting vast en besloot dat dit het niet was. Te veel, te rommelig, gewoon niet leuk genoeg. Dus hup alles weer uit elkaar maar weer (55 stuks maar…) 
Hmmm niet alles kan altijd in één keer goed gaan...
Nu heb ik de dropjes geregen tot een ketting en een bijpassende armband.


Zo maakte ik de Engelse drop:
Voor de gekleurde vierkantjes heb ik Cernit dekwit, zwart, geel, oranje en  fuchsia gebruikt. Ik heb de klei gekneed en plakken gemaakt op stand No 1 van de Cernit Premium Pasta Machine Modelling Clay.
Uit deze plakken heb ik met de kleinste uitsteker van de Makin's Clay Tin Cutter Square 3 PC Set vierkantjes uitgestoken. (21 wit, 21 zwart, 7 geel, 7 oranje en 7 fuchsia)
Daarna heb ik stapeltjes gemaakt van wit, zwart, geel. Stapeltjes van wit, zwart, oranje en stapeltjes van wit, zwart en fuchsia.
Na het stapelen heb ik de vierkantjes aan alle kanten zachtjes maar stevig aangedrukt.
Met de snijnaald heb ik aan twee kanten van het dropje gaatjes geprikt en hier daarna een nietstift doorheen gedaan. Wat later dus overbodig leek. Toch is het wel handig om de kralen na het doorprikken op een metalen draad te rijgen zodat het gaatje waar straks een draad doorheen moet niet vervormd tijdens het bakken.


Voor de zwart/ witte staafjes heb ik eerst wit uitgerold tot een sliert van ongeveer 20 cm lang 10 mm dik.
Daarna heb ik zwart door de pastamachine gedraaid op No 1. De plak die ik gemaakt heb snijd ik tot een strip van ongeveer 200 mm x 35 mm.
De zwarte strip heb ik om de witte sliert geplaatst en heb eventuele restklei  (in de lengte, daar waar de delen samen komen) weggesneden.
Daarna heb ik de las glad afgewerkt door zachtjes de klei tegen elkaar te duwen en de sliert te rollen tot ongeveer 10 mm dik.
Langs een liniaal heb ik de sliert in stukjes van 25 mm gesneden.
Ook deze dropjes prik ik door met de snijnaald en rijg ik aan een metalen draad om af te bakken.

Voor de zwarte staafjes heb ik zwart uitgerold tot een sliert van ongeveer 20 cm lang 10 mm dik.
Ook deze sliert heb ik langs een liniaal gelegd en in stukjes van 25 mm gesneden. En net als alle andere dropjes prik ik een gaatje en rijg ik ze aan een metalen draad om af te bakken.

Voor de gekleurde rondjes heb ik per kraal 1/8 van een pakje Crenit fuchsia  en geel gekneed en schijfjes gemaakt van ongeveer 22 mm x 10 mm. 
Voor een kokos effect heb ik de schijfjes met heel grof schuurpapier en een tandenborstel bewerkt.
Voor de zwarte kern heb ik zwart gekneed en met de pastamachine een dun plakje gemaakt op stand  No 6.
Met een rietje met een doorsnede van 8 mm heb ik rondjes uitgestoken en deze op de schijfjes geplakt.

Met zwarte tussenkralen van acryl heb ik de dropjes geregen op gecoat staaldraad.
Voor de armband heb ik elastisch draad gebruikt.




Gebruikte materialen  en gereedschappen
Cernit Number One, 56gr - Dekwit 027 (CE0900056027)
Cernit Number One, 56gr - Zwart 100 (CE0900056100)
Cernit Number One, 56gr - Geel 700 (CE0900056700)
Cernit Number One, 56gr - Oranje 752 (CE0900056752)
Cernit Number One, 56gr - Fuchsia 922 (CE0900056922)
Cernit Kit 3 Blades (CE903)
Cernit Premium Pasta Machine Modelling Clay (CE0901)
Makin's Clay Tin Cutter Square 3 PC Set (36002)
Professionele Naaldpen (ZF-004




Follow Me on Pinterest

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een snoepie...:-)!!!
Creatieve groetjes, Gaby

Lydia Boode zei

hij ziet er super Lekker uit ;)
groetjes
Lydia

Crea Astrid zei

Wat leuk gedaan. Net echt.

Groetjes, Astrid.

Aartje zei

Super Yusti!
Groetjes Aartje