maandag 12 januari 2015

Ingewikkeld


Hallo lieve lezers,

Ik heb al een tijdje een mooie amethist zirkonia in de kast liggen die ik wil gebruiken. Hij is driehoekig en 8 mm. Dat is best fors voor een ringetje. Dan maar een wat grotere ring!

Deze ring heb ik met spuitklei gemaakt. Spuitklei is zilverklei in een spuitje. Heel erg leuk om daar ringen mee te maken. En dit keer verwerk ik een zirkonia in de ring.
Een zirkonia is een Synthetische steen. Het is de enige steen die meegebakken kan worden.

Nadat ik de juiste maat heb afgetekend op de post-it op de ringenstok, ga ik aan de slag.
Ik gebruik het spuitje zonder er een spuitmondje op te plaatsen. Daardoor krijg je wat grovere draden dan wanneer je er wel een spuitmondje op zet.
De ringenstok zet ik in een ringenstok- houder waarop ik de ringenstok gemakkelijk kan draaien. Je kunt hiervoor ook een bakje gebruiken (die niet omvalt) waar je de ringenstok overheen plaatst. Het belangrijkst is dat je de ringenstok stevig horizontaal kunt leggen, zonder de ondergrond te raken.  Met mijn ene hand houd ik het spuitje vast tussen mijn handpalm en vingers zodat ik met mijn duim de klei uit het spuitje kan duwen. Dit kost best een beetje kracht, vandaar dat je de spuit het beste op deze manier kunt vasthouden. Bij het draden trekken draai ik met mijn andere hand de ringenstok. Zorg voor een vloeiende beweging zodat de draden mooi in lijnen over het afgetekende stuk op de ringenstok vallen. Wanneer de draad breekt, rustig verder gaan met het draden trekken.
Ik stop bij de laatste 3 streepjes die op het spuitje staan aangegeven, en zet het spuitje in een bakje water zodat het mondstukje niet uitdroogt.
Het laatste beetje in de spuit heb ik later nodig voor het verwerken van de zirkonia.
Met de zijkant van een penseeltje en een beetje water druk ik eventuele  uiteinden (puntjes) klei voorzichtig plat.


Daar waar de zirkonia moet komen duw ik met een penseel voorzichtig tussen de draden klei en creƫer ik een opening waar de zirkonia geplaatst gaat worden.
Wanneer ik een redelijke opening hebt, druk ik de zirkonia zachtjes in de klei. Maar niet helemaal er in. Later maak ik nog een zetrandje, dus de zirkonia moet nog verwijderd kunnen worden.
Voor ik verder ga laat ik de ring 20 minuten drogen in mijn droogoventje (huishoudoventje) op 100 graden.
Zodra de ring is afgekoeld haal ik de zirkonia van de ring. Daarna schuif ik de ring met papier en al van de ringenstok en  verwijder ik voorzichtig het papier.
Met een naaldvijl, vijl ik de opening voor de zirkonia, zodat hij er mooi invalt, maar niet er doorheen.
Met het restje spuitklei spuit ik een zetrand. Daarna duw ik de zirkonia definitief in de klei. De klei zit nu om de zirkonia heen waardoor de zirkonia goed vast zit.
Nadat ik de ring nog een keertje heb laten drogen werk ik de ring af door te schuren waar nodig. Ook de zetrand schuur ik een beetje en ik kijk goed of er geen kleirestjes op de zirkonia achter zijn gebleven. Als dit het geval is branden de deeltjes vast op de glimmende zirkonia en dat is zonde.


Na het afbakken heb ik de ring geborsteld met een polijstborstel en geschuurd met schuurpads van grof tot zeer fijn.
Met zwavellever heb de ring zilver gezwart. Daarna heb ik met een schuurpad het zwart zoveel mogelijk weggehaald. Tot slot heb ik de ring opgepoetst met zeer fijn staalwol voor een glad mat effect.

Gebruikte materialen  en gereedschappen
Art Clay Spuitpasta 10 Gram Geen Spuitmondje (ZA-0279)
Art Clay Ringenbos Maten 1-30 Metaal (ZF-025)
Art Clay Houten Ringen Tribulet 2-delig (ZF-026A)
Art Clay Roestvrijstalen Polijstborstel Langharig (ZF-029)
Art Clay Schuurpad 320-600 Grof / Super Fijn (ZR-059)
Art Clay Schuurpad paars 800-1000 medium (ZR-060)
Art Clay Schuurpad groen 1200-1500 fijn (ZR-061)
Art Clay Zwavellever 6 cc (ZF-038)


Follow Me on Pinterest

2 opmerkingen:

Dianne zei

Prachtig !

Wenda zei

Wat is het weer mooi wat je gemaakt heb Yusti,

Hugs Wenda