vrijdag 22 december 2017

Familie Kat Art-journal

Follow Me on Pinterest




Familie Kat

Hallo allemaal, nog een paar dagen te gaan tot kerstmis. Ik heb lang zitten denken, wat ik nu weer zou doen voor jullie. Na dagen van piekeren kwam ik tot de oplossing. Een grappige en door iedereen te maken tekening ingevuld met Ecoline brushmarkers. Tegen mensen die nu denken: "Dat lukt me niet", zeg ik: Ja met gemak! Maar wel doen! De vormen die ik heb gebruikt zijn simpel: driehoeken; halve cirkels; streepjes en zo. Ik leg je stap voor stap aan de hand van foto's uit. wat je moet doen en dan heb je net zo'n leuke art-journal als ik. Moet er dan geen tekst op, vraag je je misschien af? Hoeft niet per sé. Ik weet de tekst nog niet maar misschien komt ie nog wel.

Benodigdheden
  Mixed Media blok Strathmore, een blad 
Ecoline Brushmarkers
kleuren: donkergeel; magenta; karmijn; lichtgroen; turkooisblauw; zwart
Sakura gelly roll wit
Sakura Micron 01 en 05
potlood en stuf
paletje en kwastje

Werkwijze
Ik heb de werkwijze voor jullie enigszins aangepast achteraf omdat het makkelijker en logischer is, om in deze volgorde te doen. Zelf weet ik nooit (precies) wat ik ga maken en daarom is mijn volgorde anders verlopen.


  • Teken een kader op het Strathmore-vel van ca 2 cm met potlood, zie foto. Op de foto's hieronder zul je het kader niet zien. Maar het maakt het gemakkelijker om de katten op de goede plek te zetten. 
  • Nu de rest van de aanwijzingen opvolgen.
  • De aanwijzing verder naar beneden, dat je het kader moet tekenen, uiteraard overslaan.
  • Maak de opzet met potlood, eerst twee 'driehoeken (ongeveer 2 cm boven de onderrand van het papier) 
  • Maak twee nekjes eraan vast en daar bovenop twee halve cirkels. 

 
 

  • Op de halve cirkels teken je op de kanten weer kleine driehoekjes. (oren)
  • De staarten zijn een S-vorm en omgekeerde S-vorm (lijkt op vraagteken)
  • Trek nog een lijntje langs de staart en teken de gezichten in... gerust scheef!

 
 

  • Schets met de kleuren op het paletje en leng aan met water.
  • Ga nu de kat invullen behalve de nek. Gewoon zoals je wilt; hier en daar met de stift erbij; cirkels tekenen met de kwast etc.


 
 

  • Laat je werk drogen of gebruik een heat-gun.
  • Trek streepjes (ladder) in de nek en staarten.
  • Vul om en om 'de ladder' in met zwarte Ecoline Brush.
 
  • Doe nu precies hetzelfde met de andere kat.
  • Trek met de Sakura Micron de buitenlijnen over
  • Teken ook de gezichten over.
Dit was het punt waarop ik vond, dat er iets miste. Ik kwam op het idee op er een kind-kat bij te maken.
  • Tussen de twee katten in past net een kleiner lijfje.
  • Ook weer een nekje en een halve cirkel en oortjes.
  • Volg dezelfde werkwijze weer.
  • Op de laatste foto zie je een begin van het doodelen, wat ik leuk vond.
 
 
 

  • Hier is het nog wat verder uitgewerkt: met de Ecoline brushmarkers; Sakura Micron en Sakura Gelly wit kun je er lekker op los gaan: stippen; cirkeltjes; driehoekjes; vierkantjes; spiralen etc.
  • Maak nu met potlood een opzet voor het kader (ca 2 cm.) rondom. Ik vind het leuk om dat zwart-wit te doen dus trek weer streepjes.
  • Zorg dat de hoeken zwart worden. 
  • Zet een merktekentje in de vakjes die je zwart wilt maken. NB. Dit moet je echt van te voren uitmeten anders heb je een grote kans dat je op het eind twee witte of zwarte vlakken overhoudt.
  • Trek de lijnen over met de Sakura Micron 05 en vul de gemerkte vakjes in met de zwarte  Ecolinebrush.
  • Trek als laatste nog wat snorharen en voeg naar smaak doodels toe.
  • Natuurlijk moet je naam er nog op!

 


 

Ik hoop dat jullie het leuk vonden en ik hoop resultaten te zien. En... gewoon doen! Je zult versteld staan van het resultaat. Voorts iedereen hele fijne mooie kerstdagen gewenst en een fijn uiteinde en goed begin 2018!

3 opmerkingen:

Mariken zei

Prachtig Anneke, leuk zijn deze vrolijke katten! Fijne feestdagen!

Ellen zei

Ik vind jouw katten geweldig!

Anneke Wijers zei

Dank jullie wel.