zondag 10 december 2017

"Dank u Sinterklaasje" Scrapbooklayout

Follow Me on Pinterest



Vandaag mag ik weer een post verzorgen. Deze keer is dat een scrapbooklayout. Op 5 dec. kwam de post langs met een groot pakket. Het was een gedeelte van het servies 'Creatable' wat we besteld hadden. We hebben het even uitgestald op het dressoir en dat vond ik leuk genoeg voor een foto. En ja... wat hoort er bij een foto? Scrapbooken!

Scrapbooken doe ik sinds januari 2003. Destijds was er nog maar heel weinig te krijgen in NL. Ondanks dat maakte ik toch hele leuke layouts en die waren meestal heel origineel, in die zin, dat ik papier en embellishments vaak zelf maakte. Natuurlijk heb ik later de schade ingehaald en veel spullen gekocht. Tóch bleef ik altijd mijn 'eigen ding doen'. Dit fenomeen is ook wel bekend onder de naam: Freestyle. Een 'regel' ben ik overigens meestal wel trouw en dat is de 'regel van derden'. Kort gezegd komt het hierop neer: plaats je object op een van de kruispunten van de negen vlakken. (zie foto onderaan) Dit komt de compositie ten goede. Deze regel kun je toepassen op schilderen, art-journalen, fotograferen, kaarten maken etc.


Benodigdheden:
Een vel scrappapier met neutrale achtergrond.
Ecoline Brushpen turkooisblauw; lichtgroen; donker oker
lijm; 3d lijmblokjes voor achter de foto
stuk wit papier ca 13 cm x 13 cm (mat)
bloem naar keuze


Werkwijze:
  • Schud hele kleine hoopjes poeder uit de magical shakers. Voorzichtig! 
  • Spuit er op met water (flesje)
  • Laat de poeder z'n werk doen. (ik heb met een rietje inkt geblazen omdat ik niet wilde, dat alle kleuren zouden mengen.)

  

  • Het geheel vond ik te klein en ik heb m.b.v. Ecolinestiften waterverf gemaakt. Teken wat strepen op een plastic schoteltje en spuit er met water op. Breng aan met een kwastje, zodat het vlak wat groter wordt. Ook de randen van het scrappapier heb ik ermee ingesmeerd.
  • De foto van 9 cm x 9 cm heb ik gemat op wit papier, foto 4

  

  

  • Met de Sakura Microns heb ik zitten doedelen op het witte papier om de foto heen. En toen het overtollige wit weggeknipt

  

  • Omdat ik toch niet tevreden was over de grootte van de vlek, heb ik er (foto linksonder) nog wat poeder bijgestrooid: rood en groen omdat ik wat meer bruintinten wilde. Dit weer ingespoten met water.

  

  • Met een kwastje wat inkt opgenomen en daarmee 'random' op het blad gespat: gewoon boven op het penseel tikken. Je krijgt dan mooie spetters. Laat alles goed drogen.
  • Schrijf desgewenst een titel met datum erbij.

  

  • Omdat ik nog wat miste, heb ik puntjes gezet in de (droge!) inkt met de witte Sakura gelpen. Zie detailfoto's hieronder.
  • Op de rechterfoto zie je eveneens, dat ik een detail heb teruggebracht van de mat. (Onder de driehoekjes.) Dat had ik eraf geknipt.

  

Hieronder: 'regel van derden'. Plaats je object op een van de vier kruispunten. Kan ook met rechthoekige vorm: gewoon hoogte en breedte door 3 delen.




Bedankt voor jullie belangstelling en ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren.


4 opmerkingen:

Mariken zei

Dat ziet er erg gezellig uit, mooie lay-out!

Nelleke zei

Dank je wel voor de tip van derden. Groetjes, Nelleke

Anneke Wijers zei

Dank dames.

Ellen zei

Mooie lay-out (en mooi servies ;-))!