vrijdag 1 september 2017

Multicolor


Hallo lieve lezers,

Vandaag een vrolijk gekleurd sieraad van polymeerklei.
In de kleuren van aankomende Challenge van de maand september.

Toen ik aan het project begon, scheen het zonnetje en heb ik mijn werkplek naar de tuin onder de parasol verplaatst.
Eigenlijk nog nooit met warmte buien gekleid. Maar het was een fijn en geslaagd experiment.
Dat ga ik vaker doen!



Ik heb Cernit Glamour Goud, Cernit Shiny Green, Cernit Shiny Blue, Cernit Glamour Violet en Cernit Glamour Karmijn geconditioneerd door de klei meerdere malen door de pastamachine te draaien.
Ik maak van alle kleuren plakjes op stand 1.
Uit de plakjes steek ik rondjes met een uitsteker die ongeveer de grootte heeft van de binnenkant van de clay extruder (kleipistool).
De rondjes stapel ik kleur voor kleur tot een gekleurde staaf.
Ik druk de rondjes goed tegen elkaar en rol de staaf tot een dikte die makkelijk in de extruder past.
Ik schroef de extruder dicht met een cirkel disk er in.
Ik draai de klei uit de extruder tot een lange sliert.
Deze sliert rol ik op tot een ronde vorm die ik daarna met de hand in een driehoek vorm.
Ik druk alle klei goed aan zodat er later geen barstjes en scheurtjes kunnen ontstaan.
Met een klei mes (blade) snijd ik het bovenste laagje van de klei af.
Hierdoor ontstaat een fraai gekleurd geheel.



Als de kleuren naar mijn zin zijn rol ik met een kleiroller het oppervlak gelijkmatig glad.
Ik plaats de vorm op een schaaltje en bak het af.
Na het afbakken en afkoelen schuur ik met waterproof schuurpapier het oppervlak super glad.
Met zwarte klei werk ik de achterkant af en breng ik een hanger-oog aan.
Het hanger-oog maak ik met een plakje zwarte klei en een druppelvormige uitsteker.
De hanger is groot en komt aan een 8 mm dik snoer. Dus het hanger-oog moet dan niet te klein zijn.
Ik maak het hanger-oog met rietjes van 5 mm die ik over de lengte open knip en over elkaar heen plaats tot de gewenste dikte.
Het hanger-oog plaats ik op de gewenste plaats en bak het geheel nog een keertje af.
Na het afbakken polijst ik het oppervlak met mijn polijstmachine voor een mooi glans effect.






Materialen & gereedschappen
Cernit Glamour, 56gr - Goud 050 (CE0910056050)
Cernit Shiny, 56gr - Green (CE0890056600)
Cernit Shiny, 56gr - Blue (CE0890056200)
Cernit Glamour, 56gr - Violet 900 (CE0910056900)
Cernit Glamour, 56gr - Karmijn 420 (CE0910056420)
Cernit Number One, 56gr - Zwart 100 (CE0900056100)
Makin's Clay Ultimate Clay Extruder Set Stainless Steel Version (35182)
Cernit Cutter Set (CE907)
Cernit Kit 3 Blades (CE903)
Cernit Inox Roller (CE0902)
Cernit Premium Pasta Machine Modelling Clay (CE0901)





Follow Me on Pinterest

3 opmerkingen:

Ellen zei

Supergaaf!

GerJanne zei

Wauw! Wat prachtig! Mooi atelier in je tuin ;-)

Unknown zei

Mooi Yusti. Deze zijn altijd leuk om te maken.