vrijdag 7 maart 2014

Textuur en laagjes


Goedemorgen lieve lezers,

Het is heerlijk om van start te kunnen gaan voor het Craftliners blog!
Voor de eerste blogpost heb ik het simpel gehouden.
Een project voor de beginnend kleiende creatieveling.

Dit is wat ik heb gemaakt. 




















Met Cernit heb je de mogelijkheid om een sieraad te maken helemaal in jouw stijl, 
je favoriete kleur, vorm, en formaat. 
Hier een voorbeeld, oorbellen.
 2 Paar, verschillend maar op dezelfde manier gemaakt.


De volgende producten heb ik gebruikt:
Cernit number one Pine-Green
Cernit number one Light-Green
Cernit number one Black
Cernit nature Agate
Artclay Sjabloon (driehoek en shield)
Darwi acrylverf Métal Bronze en Black
Eyelets in goud en zilverkleur 3 mm
Oorhaakjes en jumpringen in goud en zilverkleur
Verschillende texturen. 
Voor de achterkant stukjes behang en voor de voorkant 
2 diepere texturen van Lisa Pavelka, Tumbling leaves en Blocks




Als eerste heb ik textuur aangebracht op een plak klei door de diepe textuur op de klei te leggen 
en er met een kleiroller stevig overheen te rollen. 
 Met het sjabloon en een heel scherp mesje heb ik heel voorzichtig de klei uitgesneden. 
Dit doe ik op een glasplaatje zodat ik het direct in de oven kan zetten.
Op deze manier snij ik 2 voorkantjes uit.
Voor de 2 achterkantjes rol ik een plakje klei op een stukje behang met textuur 
door de dikste stand van de pastamachine. 
Ook hier snij ik met behulp van het sjabloon 2 figuren uit.
Deze 4 figuren kunnen nu gebakken worden.


Eenmaal gebakken en afgekoeld leg ik een voorkant en achterkant op elkaar 
met daartussen een dun plakje klei.
Even licht aandrukken en dan met een mesje het overtollige klei wegsnijden.

Helemaal glad en strak zijn de randjes nu niet, dat komt later.
De laagjes kunnen nu terug de oven in.
Om ervoor te zorgen dat de laagjes recht blijven en goed vast blijven zitten 
leg ik er een kleiner glasplaatje bovenop.
Na het bakken schuur ik de randen eerst met grit 400 in een bakje water. 
Op deze manier haal je alle grote oneffenheden weg.
Daarna schuur ik met grit 600, 800, 1000 en 1200.
Het is even werk maar hierdoor krijg je wel een spiegelglad randje.
De textuur accentueer ik vervolgens met de acrylverf door de verf (heel dun op mijn vinger) 
zachtjes op de bovenkant van de textuur te deppen zodat deze beter uitkomt.
Met een 3 mm boortje boor ik een gaatje zodat de eyelet er precies inpast.
Nu kunnen de hangers afgemaakt worden met haakjes en ringetjes.

Veel kleiplezier!


9 opmerkingen:

Lydia Boode zei

Wat leuk om te lezen hoe je deze mooie oorbellen hebt gemaakt.
Hugs
Lydia

Miranda zei

Prachtig en een duidelijke uitleg....krijg gelijk zin om aan de slag te gaan......Miranda

Kimmie_NL zei

Super tut! Dank je wel! Voor de tip met het bang vind ik handig!!

Kimmie_NL zei

Oepsie.. Stomme spellings correctie.. Bang, moet behang zijn.. :)

Wenda zei

Duidelijke uitleg en super resultaat, heel mooi.

Hugs Wenda

Unknown zei

Dank je wel. Ik ga aan de slag. X

Unknown zei

Leuke blogpost Lilian!!!! ♥

anita01 zei

Ja hoor dit is duidelijk en super apart, lekker anders .

Warme groetjes,
Anita

Singelier zei

Wat mooi gemaakt en wat leg je dit duidelijk en prettig uit.
Ik ben er blij mee en heb er inspiratie van gekregen.
Dank je wel!