woensdag 28 december 2016

Vlinders!


Goede morgen allemaal!

Hopelijk zijn jullie de Kerstdagen goed doorgekomen. 
De één wellicht rustig de ander misschien in gezellige drukte.
Je kijkt er lang naar uit of ziet er enorm tegenop en dan gaan deze dagen toch snel voorbij; de éen vindt het jammer en voor de ander is het een zegen.....

Dus vind ik het nu tijd voor andere kaarten dan Kerstkaarten.
Onlangs heeft TODO een aantal nieuwe letterpress stansen met bijpassende 'gewone' stansen uitgebracht, waaronder een aantal schitterende vlinders.
Jullie begrijpen dat ik de koning te rijk was, toen ik in mijn DT-pakket van deze maand de vlinderstans set vond. Ik ben er dan ook gelijk mee aan de slag gegaan.
Ik heb met de letterpress stans 2 kaarten gemaakt. Eén met de letterpress afdruk en één met het negatief. Op deze manier wordt het hotfoil efficiënt gebruikt :).
Werkwijze 'happy birthday' kaart:
Uit wit cardstock van PapiColor heb ik een strook van 13,5 x 27 cm gesneden, gerild op 13,5 en daarna gevouwen.
Op glad (hierop hecht de hotfoil het beste) wit cardstock heb ik met behulp van de TODO de vlinder in gouden hotfoil aangebracht.
Daarna de beschermlaag van het hotfoil heel voorzichtig verwijderd, zodat ik het negatief ook nog kon gebruiken. Vervolgens de vlinder met de hand uitgeknipt en de vlinder voorzien van een paar voelsprieten. Uit turkoois PapiColor cardstock heb ik met de contouren vlinderstans de vlinderachtergrond gestanst en daarna de 'hotfoil' vlinder erop geplakt.
De tekst 'happy birthday' is een stans van MFT. Deze heb ik eerst gestanst uit glad wit cardstock en vervolgens voorzien van eenzelfde gouden hotfoil laag als de vlinder.
Voor de achtergrond heb ik turkoois hotfoil gebruikt en deze op glad wit cardstock aangebracht met de hotfoil press 'scalloped print'. Deze heb ik vervolgens uitgestanst met een stans van MFT. Voor een wat speelser effect heb ik uit dezelfde stansenserie een kleinere stans gepakt en deze samen met een zelfklevend metallic gouden A5 vel van Xcut door de TODO gehaald. Deze daarna diagonaal doorgesneden en achter het turkooise hotfoil geplakt. Ik heb gekozen voor de zelfklevende metallic vellen van Xcut, omdat deze in verhouding goedkoper zijn dan de hotfoil (die je er daarna bijna helemaal achterplakt). Vervolgens uit turkoois cardstock van Papicolor de allergrootste maat van de MFT stansenserie gestanst en daar het bling-bling geheel opgeplakt. 
Dit alles heb ik op de witte basiskaart geplakt.
Als laatste de vlinder (verhoogd) en de tekst op de kaart geplakt en af is de kaart. 

Werkwijze 'hello' kaart:
Een zalmroze cardstock A4 vel van PapiColor heb ik doormidden gesneden zodat je een A5 formaat krijgt. Deze heb ik gerild op 10,5 cm en dubbelgevouwen.

Vervolgens heb ik met de contouren stans de 'negatieve' vlinder uitgestanst en voorzien van een paar voelsprieten.
(Op onderstaande collage kunnen jullie prachtig zien hoe mooi het hotfoil schittert. Ik heb de kaart vanuit verschillende hoeken gefotografeerd en dan krijg je een heel verrassend effect).
Daarna heb ik uit wit cardstock van PapiColor met een stans van MFT een rechthoek gestanst en uit hetzelfde gouden zelfklevende metallic gouden vel met hetzelfde formaat stans een rechthoek gestanst. Deze vervolgens weer diagonaal doorgesneden en achter het witte cardstock geplakt.
Onlangs heeft Craflines het merk Schjerning in haar assortiment opgenomen. Eén van de nieuwe artikelen zijn de pearl pennen. Deze pennen lenen zich er uitstekend voor om een effen achtergrond wat op te vullen. Dit heb ik ook gedaan met het witte cardstock. Omdat ik hier nog niet zo handig in dacht te zijn, heb ik eerst de pareltjes op het witte cardstock aangebracht, voordat ik de vlinder en de tekst opplakte. Uiteraard rekening houdende met de plek waar ik de vlinder en de tekst hebben wilde.
Toen het resultaat van mijn gedruppel alleszins meeviel, heb ik het witte cardstock met de gouden rand op de basiskaart geplakt en als laatste de vlinder en de tekst.
En klaar is ook deze kaart!

Nog even de gebruikte materialen op een rijtje:
My Favorite Things Die-namics Rectangle STAX MFT-506
My Favorite Things Die-namics Stitched Square STAX MFT-522
My Favorite Things Die-namics Brushstroke Birthday Greetings MFT-710
My Favorite Things Die-namics Hello There MFT-886
Papicolor 6x karton A4 Hagelwit
Papicolor 6x karton A4 Turkoois
Papicolor 6x karton A4 Zalmroze
Schjerning Pearl Pen 1061-Gold 211061002896
TODO Multi-Functional Crafting Machine EU Plug 16931
TODO Hot Foil Press Scalloped Print 17853
TODO Letterpress and Hot Foil Plate Intricate Butterfly Small 383629
TODO Die Template Set Intricate Butterfly Small 383647
TODO Pack of 4 Autumnal Foils 20995
TODO Pack of 6 Gold Tonal Foils 18182
Xcut Adhesive Metal Effect Sheets XCU 174409

 




Follow Me on Pinterest

4 opmerkingen:

Dora zei

super mooi!

Wenda zei

het resultaat is weer schitteren Angela, goed bezig.

Hugs Wenda

Aartje zei

Wow hel mooi Angela, je krijgt meten zin in de zomer van die mooie vlinders.
Groeten, Aartje

Ellen zei

Prachtige vlinders!