zaterdag 21 april 2018

Zomerse armband


Hallo lieve bloggers,

Wat een weertje, het lijkt wel al zomer!!
En bij zomer, horen zomerse sieraden.
Mijn favoriete zomersieraden zijn wikkelarmbanden met zijden lint.
De sluiting van deze armband is tevens het sieraad.
De sluiting heeft het principe van een kapittelslot (oogje met staafje).


Mijn wikkelarmbanden hebben organische vorm. Strak mag ook, maar ik vind dit het leukst.
Ik rol de klei in een ovale vorm uit. In de basisvorm komt geen uitsteker te pas. De vorm ontstaat vanzelf bij het uitrollen van de klei.

Mijn sluitingen maak met 10 gram Art Clay Zilver Klei, en soms een beetje meer als ik iets groter wil werken.
Van de klei haal ik een het stukje af voor het staafje.
Het overige materiaal rol ik tot een balletje en rol het daarna uit met een kleiroller en tussen twee  latjes in een vrije ovale vorm.

Na het uitrollen van de klei breng ik textuur aan met een textuur matje of stempel (vlinder).
De textuur kan over de gehele ontwerp aangebracht worden maar je kunt er ook voor kiezen de helft van je ontwerp van een textuur te voorzien, zoals bij de golfjes met schildpadje.
Met een kleine uitsteker heb ik een gat uitgestoken zodat daar later het staafje doorheen past om de sluiting te kunnen sluiten.
 Met Art Clay Spuitpasta heb ik bij de bloemen met vlinders een grillig randje aangebracht.



Het kleine stukje dat  ik voor het gaatje uit de klei steek,  gebruik ik later om een bailback van te maken. Deze plaats ik op de achterkant van mijn ontwerp,  om later het zijden lint aan vast te maken.

Het staafje maak ik als laatst. Als het ontwerp klaar is kun je makkelijker bepalen hoe het staafje wilt vormgeven. Ik heb de klei tot een staafje gerold en daarna over een textuur matje  gerold. Hierdoor creëer je textuur  in het staafje.
In het staafje heb ik in het midden een klein sneetje gemaakt waarin ik een echt zilveren verbindingsoogje plaats. Met een beetje Art Clay Spuitpasta zet ik deze vast in de klei.
Het verbindingsoogje heb ik gemaakt met  1.0 mm zilverdraad.



De sluitingen zijn afgebakken op 800 graden.
Na het afkoelen heb ik de sluitingen gepolijst met een polijstborstel en schuurpads. 
Met zwavellever heb ik de sluitingen gezwart om het reliëf mooi uit te laten komen.

Met de fijnste schuurpad heb ik het zwart zoveel weggehaald totdat het alleen nog in de diepere delen van het reliëf zichtbaar is.
Ik heb ervoor gekozen de sluitingen mat af te werken. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen ze hoogglans te polijsten.

Als de sluiting klaar is knoop je aan de ene kant van het lint de sluiting en aan de andere kant het staafje. Laats de sluiting op je pols, wikkel het lint links en rechts langs de sluiting om je pols en zet het geheel vast door het staafje door het gaatje te halen.



Wil jij ook zo'n leuke armband maken? Dat kan ook in een workshop bij mij.
Kijk maar eens op mijn website; Yusti's Design

Gebruikte materialen:
Art Clay Zilver klei 10 gram: ZA-0273
Art Clay Spuitpasta met spuitmondje: ZA-0280
Zilverdraad 1.0 mm 50 cm: ZJ-003-2
Art Clay Schuurpad grijs (320-600) grof: ZR-059
Art Clay Schuurpad paars (800-1000) medium: ZR-060
Art Clay Schuurpad groen (1200-1500): ZR-061
Art Clay Zwavellever 6 cc: ZF-038

Follow Me on Pinterest

1 opmerking:

Gertrude zei

WOW, was für eine wunderschöne Arbeit
glg Gertrude