dinsdag 26 augustus 2014

Met de Ribes blijft het toch een beetje zomer!


 Goedemorgen allemaal,

Vanmorgen heb ik voor jullie zomerse bessen,
zwarte bessen, die in werkelijkheid donkerblauw van kleur zijn, en rode aalbessen.
Beide zijn een variatie van de Ribes waarvan heel veel soorten bestaan.
Een leuke zomerse techniek om de zomer nog even vast te kunnen houden aangezien
het weer ons inmiddels in de steek heeft gelaten.
Ik heb aalbes oorbellen gemaakt en een ketting van zwarte bessen met een 'toggle clasp' sluiting.
Het idee voor deze sluiting heb ik opgedaan na de laatste blogpost van Yusti.

Voor de ketting begin je met het mengen van een donkerdere kleur blauw.
Ik gebruik Cernit Translucent Saffier waarvan ik de helft meng met een paar druppels zwarte inkt.
Dit doe ik zodat het blauw wat donkerder wordt en de kleur transparant blijft.
Van de 2 kleuren blauw draai ik balletjes van 6 to 10 mm en laat deze een dag rusten.
Door het een dag te laten liggen wordt de klei wat steviger en zal minder vervormen bij de volgende stap.
Van wit en blauw krijt schraap ik met een mesje poeder op m'n werkblad en rol de
balletjes er 1 voor 1 doorheen.
Ik meng goud en bruine Cernit met een verhouding 1:1 en vorm een klein kroontje op een tandenstoker.
De tandenstoker steek ik in een balletje,
draai rond zodat de klei zich hecht aan het balletje en makkelijker uit het balletje loskomt.


Vervolgens bak ik de bessen in de oven.
Na het afkoelen verwijder ik overtollig poeder met een droge kwast en lak ik ze af met Cernit vernis mat.
Aan de achterkant boor ik een gaatje en bevestig de kettelstift en bevestig alle bessen 
aan een schakelkettinkje.
Voor de sluiting bak ik een cirkel met opening en structuur op een ronde vorm. 
Het staafje voor de sluiting maak ik door een stukje klei in model te draaien.
Controleer of het staafje door de opening van de cirkel past voordat je deze afbakt.
Vervolgens bevestig ik haakjes aan de sluiting en lak het af met matte Cernit vernis.


De klei voor de aalbes oorbellen hoeft niet te worden gemengd of gekleurd met krijt.
De balletjes zijn gemaakt met Cernit translucent Ruby en het kroontje is op dezelfde manier gemaakt.
Na het afbakken zijn de bessen gelakt met Cernit Varnish Glans voor extra glans die de aalbes heeft.



Gebruikte artikelen:
Cernit Translucent, Ruby 474, artikelnummer CE09200564774
Cernit Translucent, Saffier 275, CE0920056275
Cernit Number One, Bruin 800, artikelnummer CE0900056800
Cernit Number Glamour, Goud 050, artikelnummer CE0910056050
Cernit Transparante Vernis, mat 250 ml, artikelnummer CE3050250001
Cernit Transparante Vernis, glans 250 ml, artikelnummer CE3050250003
Makin's Clay texture Sheets, Set C, artikelnummer 83003



Follow Me on Pinterest

1 opmerking:

Yusti's Design zei

Hoi Lillian,
Heel mooi! En leuk dat je je door mijn blogpost hebt laten inspireren.
Je paddenstoeltjes zijn overigens ook hartstikke leuk.
Gr. Yusti