vrijdag 31 maart 2017

Wikkelarmband




Hallo lieve lezers,

Wat een weertje!! Goed voor mijn inspiratie voor zomerse sieraden.
Vandaag een zijde wikkelarmband met sluiting van bronsklei.
De sluiting heeft het principe van een kapittelslot (oogje met staafje).
Bij dit ontwerp is de sluiting het sieraad.

Ik rol met een kleiroller een deel bronsklei uit tot een ovale vorm tussen 2,5 mm latjes (1,5 en 1mm latjes op elkaar).
Met een stempel breng ik textuur aan in de klei.
Met een kleine uitsteker heb ik een gat uitgestoken zodat daar later het staafje doorheen past om de sluiting te kunnen sluiten.
Ik laat de vorm op een bolle vorm drogen in een huishoudoventje rond de 90 graden.

Het kleine stukje klei wat ik voor het gaatje uit de klei steek, gebruik ik later om een bailback van te maken.
Deze plaats na het drogen op de achterkant van mijn ontwerp.
Aan deze bailback bevestig ik straks het zijden lint.

Het staafje maak ik als laatst.
Ik heb de klei tot een staafje gerold en daarna over het textuur matje  gerold.
Hierdoor ontstaat een reliƫf in het staafje.
In het staafje heb ik in het midden een klein sneetje gemaakt waarin ik een koperen verbindingsoogje plaats. Met een beetje bronskleipasta (bronsklei met een beetje water) zet ik deze vast in de klei.
Het verbindingsoogje heb ik gemaakt met  1.5 mm koperdraad.



Op een RVS roostertje heb alles in een halfuur op 820°C afgebakken.
Na het afbakken gaat alles meteen in koud water.
Hierdoor springt de aanslag wat bij het branden ontstaat er voor een groot deel af.
De restjes verwijder ik met  Pickling poeder in warm water dat net niet kookt (op een kookplaatje).
Na 15 minuten haal ik het uit de oplossing, spoel het af met schoon water en droog het af. 
Met een polijstborstel en schuurpads bewerk ik de sluiting. Hierdoor komt de bronskleur tevoorschijn.
Met een verf speciaal voor metaal heb ik een “patina” effect aangebracht.

Wanneer de sluiting klaar is knoop je aan de ene kant van het lint de sluiting en aan de andere kant het staafje.
Plaats de sluiting op je pols, wikkel het lint links en rechts langs de sluiting om je pols en zet het geheel vast door het staafje door het gaatje te halen.

Heel veel kleiplezier!! 



Materialen en gereedschappen
Prometheus Bronsklei 100 Gram (ZA-250)
Art Clay Plastic Kleiroller (ZF-003)
Art Clay Plastic Strips 1,5 mm 2 Stuks (ZF-007)
Art Clay Plastic Strips 1 mm 2 Stuks (ZF-006)
Pickling Poeder 150 gram milieuvriendelijk (PICKLEAN)
Art Clay Roestvrijstalen Polijstborstel Langharig (ZF-029)
Art Clay Schuurpad 320-600 Grof / Super Fijn (ZR-059)
Art Clay Schuurpad paars 800-1000 medium (ZR-060)
Art Clay Schuurpad groen 1200-1500 fijn (ZR-061)
Stempel
Kleine uitsteker
Koper of bronsdraad








Follow Me on Pinterest

1 opmerking:

Angela zei

Wat is ie weer schitterend Yusti! Prachtige kleur!