vrijdag 19 januari 2018

Bronsklei & Aladine Pate 3D Izink


Hallo lieve lezers,

Vandaag nog een bronsklei projectje.
Na mijn vorig blog bericht nog even lekker verder gefröbeld met bronsklei.
Ditmaal een eenvoudige hanger met de textuur van een stempel.

Voor deze hanger heb ik een stukje bronsklei uitgerold tot een ronde vorm.
Voordat ik de afdruk maak heb ik het textuurmatje met een beetje Art Clay Anti-plak fomule ingesprayd om te voorkomen dat de bronsklei aan het matje blijft kleven.
Na het aanbrengen van de textuur heb ik de vorm op een lamp laten drogen om een bolle vorm te verkrijgen.


Na het drogen van de hanger heb ik een bailback op de achterkant geplaatst.
Hier komt later een lederen koord door.
De bailback heb ik gemaakt met een uitgerold stripje klei die ik om een rietje als een soort kraal heb gevormd.
De bail heb ik met een beetje kleipasta (bronsklei met water tot een papje gemengd) achter de hanger geplaatst.

Op een RVS roostertje heb ik de hanger een halfuur op 820°C afgebakken.
Na het afbakken gaat de hanger meteen in koud water. De meeste aanslag  wat bij het branden ontstaat springt er hierdoor voor een groot deel af.
De restjes verwijder ik met  Pickling poeder in warm water dat net niet kookt (op een kookplaatje).
Na 15/30 minuten haal ik het uit de oplossing, spoel het af met schoon water en droog het af. 
Met een polijstborstel en schuurpads bewerk ik de hanger. Hierdoor komt de bronskleur tevoorschijn.

Met Aladine Pate 3D Izink Topaz kleur op de hanger aangebracht.
Aladine Pate 3D Izink is een pasta geschikt voor o.a. textiel, papier, karton, hout en metaal.
Ik heb met een penseeltje een beetje pasta aangebracht in het reliëf van de hanger.
Dit heb ik een kwartiertje laten drogen en daarna met een stukje textiel (oud t-shirt) opgewreven.
Hierdoor blijft de kleur alleen in de diepere delen van de textuur achter.

Als de hanger klaar is plaats ik een leren koord met bijpassende fournituren.
De hanger is nu klaar om gedragen te worden.





Follow Me on Pinterest

4 opmerkingen:

Mariken zei

Wat gaaf Yusti, echt een prachtig sieraad!

Anneke Wijers zei

Heel mooi, stijlvol.

Ellen zei

Prachtige hanger!

Aartje zei

Wat mooi weer Yusti.
Groeten, Aartje